0
CIRI-CIRI MUSLIM
Hadith diriwayatkan oleh Imam Bukhari:


حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ، قَالَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي حَبِيبٍ، عَنْ أَبِي الْخَيْرِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، أَنَّ رَجُلاً، سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَىُّ الإِسْلاَمِ خَيْرٌ قَالَ:
 ‏ "‏ تُطْعِمُ الطَّعَامَ، وَتَقْرَأُ السَّلاَمَ عَلَى مَنْ عَرَفْتَ وَمَنْ لَمْ تَعْرِفْ ‏"‏‏.
Maksudnya:
Dari  Abdullah bin 'Amru bahwa ada seseorang bertanya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam; "Islam manakah yang paling baik?" Nabi SAW menjawab: "Kamu memberi makan dan memberi salam kepada orang yang kamu kenal dan yang tidak kamu kenal".

KETERANGAN:
Ø  Menurut al-Kharmani: Afdal yang dimaksudkan dalam hadith adalah yang paling banyak pahala.
Ø  Namun begitu ianya boleh disesuaikan mengikut keadaan. Boleh juga afdal tersebut ditafsirkan sebagai galakan dan motivasi kepada kaum Muslimin untuk berlumba-lumba melaksanakan amal kebajikan disamping membantu sahabat sesama Islam.
Ø  Hadith ini mengambarkan kehebatan dua amalan yang pada zahirnya mungkin agak senang untuk dilakukan namun tidak semudah yang digambarkan. Walaupun konteks kaedah memberi salam dari hadith di atas agak umum. Akan tetapi tedapat hadith lain yang mengkhususkannya.

Oleh yang demikian, sebagai umat Islam khususnya. Marilah kita sama-sama dapat menjadikan dalil hadith di atas sebagai anjakan kepada kita untuk beramal walaupun pada zahirnya ia mudah. Sedangkan perkara yang mudah itulah yang sering kali ditinggalkan/kurang diamal.

(Shahih al-Bukhary, Kitab beri salam, Hadith No: 28)

(Ibnu Hajar al-Asqalani, 2009, Fathul Baari Penjelasan Kitab Shahih Al-Bukhari. Jakarta : Pustaka Azzam)

0 comments:

Post a Comment

Back to Top