0
AMALAN YANG PALING DISUKAI ALLAH

Hadith diriwayatkan oleh Imam Bukhari:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ هِشَامٍ، قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي، عَنْ عَائِشَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم دَخَلَ عَلَيْهَا وَعِنْدَهَا امْرَأَةٌ قَالَ ‏"‏ مَنْ هَذِهِ ‏"‏‏.‏ قَالَتْ فُلاَنَةُ‏.‏ تَذْكُرُ مِنْ صَلاَتِهَا‏.‏ قَالَ ‏"‏ مَهْ، عَلَيْكُمْ بِمَا تُطِيقُونَ، فَوَاللَّهِ لاَ يَمَلُّ اللَّهُ حَتَّى تَمَلُّوا ‏"‏‏.‏ وَكَانَ أَحَبَّ الدِّينِ إِلَيْهِ مَا دَامَ عَلَيْهِ صَاحِبُهُ‏.‏

Maksudnya:

Dari Aisyah RA bahwa Nabi SAW datang kepadanya dan bersamanya ada seorang wanita lain, lalu Nabi SAW bertanya: "siapa ini?" Aisyah menjawab: "si fulanah", Lalu diceritakan tentang shalatnya. Maka Nabi SAW bersabda: "Tinggalkanlah apa yang tidak kalian sanggupi, demi Allah, Allah tidak akan bosan hingga kalian sendiri yang menjadi bosan, dan agama yang paling dicintai-Nya adalah apa yang senantiasa dikerjakan secara berterusan dan teratur.”

                                                     KETERANGAN:

ü  Sebahagian Ulama’ berpendapat hadith tersebut bermaksud melarang Aishah RA dari melakukan amalan sedemikian. Hal ini kerana Nabi SAW mengetahui kemampuan ummatnya yang mana tidak semua mampu beribadah seumpama Baginda SAW.
ü  Kemampuan manusia ini terbatas, maka Allah SWT yang menciptakan manusia ini maha mengetahui kemampuan ciptaannya. Oleh itu Nabi SAW diperintahkan untuk berpesan pada manusia buatlah amalan sekadar mengikut kemampuan namun yang paling baik adalah berterusan walaupun pada kadar yang sedikit.

Maka daripada dalil tersebut dapat dikaitkan dengan sifat berlebih-lebihan dalam perkara yang tidak kita berkemampuan untuk melaksanakannya. Sesungguhnya perkara yang sedikit tapi berterusan itu lebih dipandang tinggi oleh Allah SWT daripada amalan yang luar biasa namun hanya sekejap sahaja diamalkan.


(Sahih Bukhari. Kitab Iman. Hadith No:43)

(Ibnu Hajar al-Asqalani, 2009, Fathul Baari Penjelasan Kitab Shahih Al-Bukhari. Jakarta : Pustaka Azzam)

0 comments:

Post a Comment

Back to Top