AKHIR ZAMAN
حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ، أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ،
قَالَ أَخْبَرَنِي حُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ،
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم
" يَتَقَارَبُ الزَّمَانُ
وَيَنْقُصُ الْعَمَلُ، وَيُلْقَى الشُّحُّ وَيَكْثُرُ الْهَرْجُ ".
قَالُوا وَمَا الْهَرْجُ قَالَ " الْقَتْلُ، الْقَتْلُ
Maksudnya:
Abu Hurairah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda:
“Zaman akan semakin dekat, dicabutnya ilmu, akan timbul fitnah-fitnah,
dimasukkan (ke dalam hati) sifat kikir dan akan banyak Al-Harj”, mereka (para
sahabat) bertanya: “Apakah Al-Harj wahai Rasulullah?” Baginda menjawab:
“Pembunuhan”Pembunuhan."
KETERANGAN:
ü Sebagaimana yang berlaku pada zaman kita
ini menggambarkan kebenaran hadith Nabi SAW
ü Perlu berpegang teguh dengan Al-Quran dan
Al-Sunnah agar terselamat dari fitnah akhir zaman.
ü Buat persiapan yang secukupnya dengan
mendalami ilmu agama dan mendidik dan mentarbiah sekurang-kurangnya ahli
keluarga kita
(Sahih
Bukhari. Kitab Adab, Hadith No:6037)
FITNAH YANG MENGENAI SEMUA RUMAH
حدثنا الحميدي حدثنا الوليد بن مسلم حدثنا عبد الله بن العلاء
بن زبر قال: سمعت بسر بن عبيد الله أنه سمع أبا إدريس قال: سمعت عوف بن مالك قال: أتيت
النبي صلى الله عليه وسلم في غزوة تبوك- وهو في قبة من أدم- فقال: اعدد ستا يدي الساعة:
موتي ، ثم فتح بيت المقدس، ثم موتان بأخذ فيكم كقعاص الغنم، ثم استفاضة المال حتى يعطى
الرجل مائة دينار فيظل ساخطا، ثم فتنة لا يبقى بيت من العرب إلا دخلته، ثم هدنة تكون
بينكم وبين بني الأصفر فيغدرون، فيأتونكم تحت ثمانين غاية تحت كل غاية اثنا عشر ألفا
Maksudnya:
Daripada
Bukhari dengan sanad daripada Auf bin Malik berkata: Aku berjumpa Nabi s.a.w
dalam perang Tabuk dan Rasul s.a.w berada di dalam khemah daripada kulit
binatang. Nabi s.a.w bersabda: kiralah enam perkara sebelum kiamat. 1.
Kematianku 2. Pembukaan Bait al-Maqdis 3. Kematian yang besar yang akan
mengambil kamu sama seperti penyakit ulat pada kambing ( iaitu taun yang
berlaku kepada penduduk Syam) 4. Harta melimpah sehingga lelaki diberi seratus
dinar namun dia tetap marah 5. Fitnah yang akan kena semua rumah orang Arab 6.
Perdamaian antara kamu dengan orang-orang Rom lalu mereka akan memungkiri janji
dan mereka akan datang dengan 80 bendera dan setiap satu bendera ada 12 ribu
bala tentera.
KETERANGAN:
Ø ستا (Enam). Maksudnya,
enam tanda-tanda akan terjadinya Kiamat, atau tampak tanda-tanda yang mendekati
terjadinya Kiamat.
Ø ثم موتان (Kemudian kematian).
Ø Al-Qazzaz berkata, “ Kata ‘mutaan’ bermakna
kematian”. Sementara ulama lain selain daripadanya berkata, “Maknanya adalah
kematian yang sangat banyak”.
Ø Dalam riwayat Ibnu as-Sakan disebutkan
“mautataan” (dua kematian), iaitu dalam bentuk tatsniyah (ganda). Dengan
demikian, harus dibaca fathah pada huruf pertama.
Ø كعقاص الغنم (sama seperti
penyakit kambing). Uqash adalah penyakit yang menimpa haiwan ternakan di mana
air keluar dari hidungnya dan mengakibatkan kematian mendadak. Abu Ubaid
berkata, “dari sini diambil kata iq’ash, iaitu kematian”. Inbu Faris berkata,
“Uqash adalah penyakit yang menimpa di bahagian dada seakan-akan mematahkan
leher”. Dikatakan bahawa tanda kiamat ini telah nampak saat menyebar wabak
ta’un anwas di masa pemerintahan umar, dan hal itu terjadi setelah pembebasan
Baitul maqdis.
Ø ثم استفاضة المال( kemudian harta
melimpah). Tanda kiamat ini nampak pada masa pemerintahan Uthman bin Affan
ketika terjadi pembebasan secara besar-besaran, dan fitnah yang disenyalir
dimulai dengan terbunuhnya Uthman. Setelah itu bencana dan fitnah terjadi.
Sedangkan tanda Kiamat keenam yang disebutkan pada hadith ini belum pernah
berlaku.
Ø هدنة(perdamaian).
Maksudnya, mengikat perjanjian untuk tidak melakukan peperangan setelah terjadi
gerakan peperangan. Adapun yang dimaksudkan dengan bani Ashfar adalah bangsa
Romawi.
Ø غاية (Ghaayah). Iaitu,
panji. Panji dinamakan ghaayah (tujuan), kerana ia adalah sesuatu yang diikuti,
jika berhenti maka pasukan pun akan berhenti.
(BUKHARI. KITAB JIZYAH. BAB PENGKHIANATAN YANG
HARUS DIWASPADAI. NO HADITH 2940)
( Ibnu Hajar
al-Asqalani. 20009. Fathul Baari Penjelasan Kitab Sahih al-Bukhari.
Penterjemah: Amiruddin. Cet. 3. Jil. 16. Hlm 870-875. )
PERANG SAUDARA DI ANTARA UMAT ISLAM
وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ
رَافِعٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ، عَنْ هَمَّامِ بْنِ
مُنَبِّهٍ، قَالَ هَذَا مَا حَدَّثَنَا أَبُو هُرَيْرَةَ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى
الله عليه وسلم فَذَكَرَ أَحَادِيثَ مِنْهَا وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه
وسلم
" لاَ تَقُومُ
السَّاعَةُ حَتَّى تَقْتَتِلَ فِئَتَانِ عَظِيمَتَانِ وَتَكُونُ بَيْنَهُمَا مَقْتَلَةٌ
عَظِيمَةٌ وَدَعْوَاهُمَا وَاحِدَةٌ " .
(كتاب الفتن وأشراط
الساعة, باب إِذَا تَوَاجَهَ الْمُسْلِمَانِ بِسَيْفَيْهِمَا, ١٥٧,صحيح مسلم )
Maksud
Hadith:
“Kiamat tidak akan terjadi sampai dua
kelompok besar saling berperang, padahal di hadapan mereka terbentang
pertempuran yang sengit, dan dakwah mereka pun sama.”
KETERANGAN
HADITH :
An-Nawawi
menjelaskan hadis ini merupakan bukti kemukjizatan Rasulullah saw dalam hadis yang disampaikan baginda
kerana perkara tersebut benar-benar berlaku selepas kewafatan baginda.
Ibnu Hajar
mengatakan yang dimaksudkan dua kelompok besar tersebut ialah kelompok Ali dan
kelompok Muawiyah. Maksud dakwah menurut pendapat yang rajih ialah islam (sama-sama Islam). Namun ada yang
mengatakan mereka berpegang dengan pendapat mereka iaitu berkeyakinan bahawa
kelompok mereka yang betul.
Dua kelompok
yang dimaksudkan dalam hadith ialah kelompok Ali dan kelompok Aisyah yang
didukung oleh Az-Zubair dn Talhah yang terlibat dalam konflik bersaudara dalam
Perang Unta. Sedangkan pertempuran dasyat yang berlaku di hadapan mereka adalah
Perang Siffin.
PENGAJARAN
HADITH :
1. Umat
Islam haruslah berpegang dengan ajaran al-Quran dan Al-Sunnah yang betul untuk
mengelakkan berlakunya perpecahan sesama umat Islam.
2. Umat
Islam haruslah bersatu agar Islam
bertambah kuat dan musuh islam berasa gerun untuk menentang kita.
RUJUKAN :
Imam
al-Hafiz Abi Husain Muslim bin al-Hajjaj. Sahih Muslim. Baitul Afqar Dauliyyah:
Riyadh. Kitab 52. Bab 4. No. Hadith 157. Halaman: 1157.
Yusof
al-hajj Ahmad, ensiklopedia Kemukjizatan Sains Dalam Al-Quran Dan Sunnah,2009,
Al-Hidayah Publication ,Kuala Lumpur, hlmn 61.
0 comments:
Post a Comment